יום רביעי, 21/4

 שפה

כתיבת תעודת זהות לספר.

כתיבה בטבלת מעקב לספר.

הקראת המלצה ודיון ברכיבים ובאוצר המילים.

חובה: העתקת אוצר מילים למחברת.

בחירת משימת ציור אחת ומשימת כתיבה אחת:

א.  ציור כריכה אחרת לספר.

ב. ציור הדמות הראשית של הספר.

א. כתיבת מכתב לסופר או לדמות הראשית של הספר.

ב. כתיבת סיפור לפי כרטיסיות נבחרות.


בינתיים יושבת עם קבוצה ומסבירה להם מה זה קריאה פעילה. 

עבודה על פי כתבה: הכי בטוח בים: 8 צבי ים שוחררו חזרה הביתה בחוף ינאי

 בשבוע שעבר נכנסתי לאתר ובדף הראשי של החדשות תפסה את תשומת ליבי כותרת: 

"הכי בטוח בים: 8 צבי ים שוחררו חזרה הביתה בחוף בית ינאי".

יכולים לשער מדוע הכותרת גרמה לי לעצור ולקרוא את הכתבה? - השהיה. 

הכי בטוח בים - חשבתי שהכוונה אלינו האנשים (אני אוהבת ים). המשכתי לקרוא, והבנתי שמדובר בצבי ים. נזכרתי שצפיתי בתוכנית טלוויזיה על צבי הים והייתי מרותקת. 

"שוחררו חזרה הביתה". בזמן שקראתי, חשבתי לעצמי: היכן הבית שלהם? היכן הם נמצאים כעת? למה היו צריכים לשחרר אותם? 

אני יכולה להבין למה שחררו אותם ללא קהל. גם אנחנו לא מתקהלים בימים אלו בגלל הקורונה. חשבתי לעצמי שממש כדאי לי לקרא כתבה אקטואלית, מתאימה לימים שעוברים עלינו.

את חוף בית ינאי אני מכירה (ליד העיר נתניה. מציגה את המפה).

מסקרן, המשכתי לקרוא את הפסקה מתחת לכותרת הראשית, את הפתיח של הכתבה, כדי לגלות מידע נוסף.

מהו המידע שאפשר לגלות מהפתיח? מה אפשר ללמוד ממנו? הצטרפו אליי (קוראת).

כתבו במחברת מה למדתם מהפתיח (להעביר לשקף הבא).


השהיה – דקה אחת.

הפתיח קצר, אבל יש בו הרבה מידע.

למדתי מהפתיח ששקיות פלסטיק פוגעות בצבי הים, שטיפלו בהם במשך ארבעה חודשים: שטפו להם את הריאות ועשו להם החייאה, ועכשיו הם בריאים ויכולים לחזור לבית שלהם. 

אתם יודעים, כשקראתי, הרגשתי שחסר לי הרבה מידע. אני רוצה לדעת יותר על צבי הים. כמעט כל מילה או משפט עוררו בי מחשבות ושאלות. 

מעניין, אילו שאלות התעוררו בכם כשקראתם את הפתיח? 

כתבו שאלה או שתיים ששאלתם את עצמכם כשקראתם את המידע. מה עוד אתם רוצים לדעת מעבר למה שכתוב? – השהיה. 

קראתי ושאלתי את עצמי הרבה מאוד שאלות.

האם גם אתם עוצרים לפעמים כשאתם קוראים, נזכרים בדברים שקשורים למה שקראתם או שואלים את עצמכם שאלות? 

אדגים לכם מה קרה לי בזמן הקריאה.

קראתי "שמונה צבי ים שניזוקו על ידי שקי פלסטיק ושאר מפגעים". חשבתי: מדוע הפלסטיק מזיק לצבים? 

"שאר מפגעים" מפגעים מהמילה "פגע". מי או מה עוד עלול לפגוע בצבים חוץ משקי הפלסטיק?

"שוחררו היום חזרה הביתה" - הביתה, חוף בית ינאי? אז היכן נמצא הבית של צבי הים? 

"לאחר ארבעה חודשים שבהם טופלו". מי מטפל בהם?

 יש צמד מילים שמשך את תשומת ליבי:  "המראות המרגשים". אני סקרנית מאוד לשמוע ואולי אף לראות את הדברים המרגשים שיתאר לנו כותב הכתבה.

הפתיח הרחיב לנו את המידע שקראנו בכותרת, הבהיר לנו בקיצור במה תעסוק הכתבה, אך עדיין אין לנו תשובות לשאלות ששאלנו.

 כדי לחפש תשובות, נקרא את כל הכתבה.


עבודה בזוגות:

כל ילד בתורו קורא פיסקה. אחר כך כותבים במחברת: מה למדתי מהפיסקה ושאלות שהתעוררו בעקבותיה.


קבוצת חיזוק קריאה:

1. המורה קוראת פיסקה והילדים בוחרים מילים חשובות מתוך הפיסקה לכרטיסיות הברקה.

2. הילדים חוזרים על קריאת הפיסקה במקהלה.

3. לאחר סיום שתי פיסקאות, קוראים אות שוב בסבב, כל ילד משפט.

4. עבודה עם כרטיסיות ההברקה שנוצרו. 


חשבון

1. מבדק זריזות כפל.

2. מתקשים בכפל - מתרגלים בכרטיסיות הברקה של כפל. בינתיים מסבירה לקבוצה השנייה על העבודה במחברת.

3. לאחר מכן מתקשים בכפל - מגיעים אליי להסבר על כפל בפילוג + עבודה במחברת.

במחברת:

כתבו מה המספר:

42 מאות.  36 עשרות. 70 עשרות. 3 אלפים. 61 מאות. 802 עשרות. 

מספר גדול פי 10 מ-50.

מספר גדול פי 100 מ-18

מספר גדול פי 10 מ-99

מספר גדול ב-10 מ-99

מספר גדול פי 100 מ-4

מספר גדול ב 100 מ-4

כתבו תרגיל מתאים. היעזרו בדוגמה:

2700=27X100

350= __ X __  

910 = __ X __

400 = __ X __

4,200 = __ X __

מה יותר גדול?

4X10X10      4X100

80X10       8X100

30X10    3X1,000

27X10X10           270



תגובות