|
גבעות
בר
|
קיבוצים
|
1
|
שפה-איילת
|
מולדת - אורית
|
2
|
חנ"ג - אייל
|
מוסיקה - אורית
|
הפסקה
|
9:30-9:45
|
9:30-9:45
|
3
|
מולדת - אורית
|
חנ"ג - חן
|
4
|
מוסיקה - אורית
|
שפה - איילת
|
הפסקה
|
11:15-11:30
|
11:45-12:00
|
5
|
תורה - איילת
|
תורה - אורית
|
סדר ההפסקות:
9:15 ארוחת עשר.
9:30 - 9:45 הילדים משתי הקפסולות יוצאים להפסקה בזמן שאורית משגיחה. גבעות בר משחקים בלובי, קיבוצים בחצר ממול.
11:45-12:00 הפסקה לשתי הקפסולות, חן משגיחה. גבעות בר בחצר וקיבוצים בלובי.
שיעור שפה
פתגמים ואוצר מילים בנושא כבוד
איך לתת כבוד / על פי מקור רוסי, דליה קורח שגב, יונה זילברמן
בצהרים חזר גל וסיפר להוריו:
"היום התבקשתי לחשוב
איך להתנהג בכבוד לאנשים".
התיישב גל בכורסה הגדולה,
הניח רגל על רגל וחשב.
בינתיים אמא ערכה את השולחן
לארוחת-הצהרים ואמרה:
"גל, האוכל חם ומוכן.
בוא בבקשה לשולחן לאכול
עם אבא איתי".
"רגע", ענה גל בעצבנות,
"עזבי אותי! את לא רואה שאני עסוק?
אני חושב איך להתנהג בכבוד לאנשים".
אבא ואמא הביטו זה בזה ולא אמרו דבר.
גל המשיך לשבת ולחשוב.
בדיוק בשעה שתים בצהרים
יצא גל לחצר
וקרא בקולי-קולות לרפי,
שגר בקומה השנייה:
"הי רפי, כבר חשבת איך להתנהג
בכבוד לאנשים?"
באותו רגע נפתח חלון
בקומה הראשונה.
גברת כהן הזקנה הציצה החוצה
ואמרה בכעס:
"מי צועק בשעה שתים בצהרים?
אתה לא יודע שזו שעת מנוחה?"
התבייש גל ונכנס הביתה.
בשעה ארבע, שיר, אחותו הקטנה של גל, הגיעה מהמעון.
ישבו שניהם יחד מול הטלוויזיה וצפו בסרט מצויר.
פתאום גל דחף את שיר ואמר לה:
"לכי מכאן! אני עסוק.
אני צריך לחשוב איך להתנהג בכבוד לאנשים".
גל ושיר התחילו לריב ולצעוק. שיר בכתה והלכה לחדרה.
עד הערב גל חשב וחשב.
לבסוף הלך גל לחדר-העבודה של אבא.
"אבא", אמר גל, "איך מתנהגים בכבוד לאנשים?"
הרים אבא את עיניו מן המחשב, הניח את ידו על ראשו של גל ואמר:
"באמת אתה רוצה להתנהג בכבוד לאנשים?
זה פשוט: שמע בקול אמא כשהיא פונה אליך וענה לה יפה,
ותר לאחותך לפעמים ואל תריב אתה,
ואל תפריע לשכנים בשעות הצהרים".
שיעור מולדת: הזכות לכבוד
קישור לספר הדיגיטלי
לכל אדם יש זכות לקבל יחס של כבוד מאחרים, וחובה עליו לתת כבוד לאחרים. איך מכבדים? שוחחו ביניכם והעלו רעיונות.
כל אדם באשר הוא אדם זכאי ליחס של כבוד.
קל לכבד את הדומה והמוכר לנו, לעתים קשה יותר לכבד את האחר, השונה מאיתנו. פעמים רבות נמצא את עצמנו נבוכים מול אדם עם מוגבלות ולא נדע כיצד להתייחס אליו. "הדרך הקלה" היא להימנע. אך לעתים נידרש למאמץ, לפעולה אקטיבית, לחשיבה מקורית שתיתן לאדם המוגבל הרגשה טובה של שייכות.
בשיעורים הבאים נתרכז בדיוק בנושא זה: כיצד לכלול אדם עם מוגבלות בחברה, בקבוצה, מבלי שירגיש חריג.
פעילות באופק להוראה בכיתה: לכבד כל אדם.
שיעור תורה
יעקב מגיע לחרן, מתיישב ליד הבאר ופוגש את רחל. אך קודם הוא משוחח עם הרועים היושבים שם.
מה יעקב שואל את הרועים?
מה הרועים עונים לו?
נקשיב לאברהם כהן, מספר הסיפורים.
בעת ההקשבה, שימו לב לדיאלוג בין הרועים לבין יעקב. מי אומר מה.
נביט בפסוקים. לפנינו דיאלוג. להזמין שני ילדים לקרוא בתפקידים.
וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם וַיֹּאמְרוּ מֵחָרָן אֲנָחְנוּ׃ (ה) וַיֹּאמֶר לָהֶם הַיְדַעְתֶּם אֶת־לָבָן בֶּן־נָחוֹר וַיֹּאמְרוּ יָדָעְנוּ׃ (ו) וַיֹּאמֶר לָהֶם הֲשָׁלוֹם לוֹ וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם־הַצֹּאן׃
(ז) וַיֹּאמֶר הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא־עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ׃ (ח) וַיֹּאמְרוּ לֹא נוּכַל עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל־הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן׃
נזמין ילדים להמחיז את הדיאלוג בשפה עכשווית.
אילו סימני פיסוק כדאי להוסיף כדי להקל על קריאה מוטעמת? היכן?
בפסוקים הבאים מסופר על פגישתם של יעקב ורחל.
נקשיב למספר הסיפורים ונשים לב: מה יעקב עושה כשהוא פוגש את רחל? כמה פעלים זיהיתם?
נסמן את הפעלים בפסוקים.
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת־רָחֵל בַּת־לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת־צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת־צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ׃ (יא) וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת־קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ׃ (יב) וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא וְכִי בֶן־רִבְקָה הוּא וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאָבִיהָ׃
המורה תקרא פסוק-פסוק והילדים יגידו אותו בשפה עכשווית. (יהפכו את הפעלים לזמן עבר).
שימו לב לקריאה מדויקת: וַיַּשְׁקְ - וַיִּשַּׁק
המורה תזמין שני ילדים. אחד יקרא את הפסוקים והשני יבצע בפנטומימה.
מה דעתכם: איך יעקב מצליח לגלול את האבן לבדו?
בפסוקים ראינו שהרועים צריכים זה את זה כדי להצליח במשימה שקשה לעשות אותה לבד, ויעקב מצליח בכוחות עצמו ובכוח רצונו להסיר לבדו את האבן מעל פי הבאר.
נסו להיזכר במקרה מיוחד שבו הצלחתם להשיג דבר שקשה מאוד להשיג בזכות כוח הרצון שלכם.
נכתוב במחברת את הפתגם: "אין דבר העומד בפני הרצון" ונציע לתלמידים לקשט את הביטוי או לכתוב מסביבו דברים שאנו יכולים לעשות אף שהם נראים לנו קשים. אפשר גם להכין מהפתגמים המצוירים קישוטים לכיתה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
תודה על תגובתך!