יום ראשון, 20/12

 



 

גבעות בר

קיבוצים

1

שפה-איילת

מולדת - אורית

2

חנ"ג - אייל

מוסיקה - אורית

הפסקה

9:30-9:45

9:30-9:45

3

מולדת - אורית

חנ"ג - חן

4

מוסיקה - אורית

שפה - איילת

הפסקה

11:15-11:30

11:45-12:00

5

תורה - איילת

תורה - אורית

סדר ההפסקות:

9:15 ארוחת עשר.

9:30 - 9:45 הילדים משתי הקפסולות יוצאים להפסקה בזמן שאורית משגיחה. גבעות בר משחקים בלובי, קיבוצים בחצר ממול.

11:45-12:00 הפסקה לשתי הקפסולות, חן משגיחה. גבעות בר בחצר וקיבוצים בלובי.


שיעור שפה

כתיבת חוויה מחופשת חנוכה


שיעור מולדת: הזכות לחיים ולשלמות הגוף

קישור לספר הדיגיטלי

הזכות לחיים היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות והיא מקדשת את חיי האדם. היא נגזרת מהתפיסה שלכל אדם יש "זכויות טבעיות" שאינן תלויות בשלטון, ולכן, אין השלטון רשאי לשלול אותן. במדינת ישראל, הזכות לחיים מעוגנת בחוק "כבוד האדם וחירותו": "כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו".

(שיחה על עמודים 22-23)


שיעור תורה

יעקב הגיע לחרן. הוא התאהב ברחל, בת דודו, ורצה להתחתן איתה. האם לבן, אביה של רחל, יסכים? 

לפני כן, בואו ננסה להבין את מילות התורה לפי ההקשר.

  •  
    וַיַּרְא וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה וְהִנֵּה־שָׁם שְׁלֹשָׁה עֶדְרֵי־צֹאן רֹבְצִים עָלֶיהָ כִּי מִן־הַבְּאֵר הַהִוא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים וְהָאֶבֶן גְּדֹלָה עַל־פִּי הַבְּאֵר׃
     

  • מה זה "רובצים"?
    מה זה "עדרים"?

    וְנֶאֶסְפוּ־שָׁמָּה כָל־הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקוּ אֶת־הַצֹּאן וְהֵשִׁיבוּ אֶת־הָאֶבֶן עַל־פִּי הַבְּאֵר לִמְקֹמָהּ׃

    מה זה "וגללו"?
    מילה נרדפת לצאן מהפסוקים?

    וַיֹּאמֶר (יעקב) הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא־עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ׃ (ח) וַיֹּאמְרוּ לֹא נוּכַל עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל־הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן׃


    מה יעקב שואל את הרועים?
    מה הרועים עונים לו?
    נקשיב לאברהם כהן, מספר הסיפורים.
    בעת ההקשבה, שימו לב לדיאלוג בין הרועים לבין יעקב. מי אומר מה.

    נביט בפסוקים. לפנינו דיאלוג. להזמין שני ילדים לקרוא בתפקידים.

    וַיֹּאמֶר לָהֶם יַעֲקֹב אַחַי מֵאַיִן אַתֶּם וַיֹּאמְרוּ מֵחָרָן אֲנָחְנוּ׃ (ה) וַיֹּאמֶר לָהֶם הַיְדַעְתֶּם אֶת־לָבָן בֶּן־נָחוֹר וַיֹּאמְרוּ יָדָעְנוּ׃ (ו) וַיֹּאמֶר לָהֶם הֲשָׁלוֹם לוֹ וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם וְהִנֵּה רָחֵל בִּתּוֹ בָּאָה עִם־הַצֹּאן׃ 
    (ז) וַיֹּאמֶר הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל לֹא־עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה הַשְׁקוּ הַצֹּאן וּלְכוּ רְעוּ׃ (ח) וַיֹּאמְרוּ לֹא נוּכַל עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל־הָעֲדָרִים וְגָלֲלוּ אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצֹּאן׃

    נזמין ילדים להמחיז את הדיאלוג בשפה עכשווית.
    אילו סימני פיסוק כדאי להוסיף כדי להקל על קריאה מוטעמת? היכן?

    בפסוקים הבאים מסופר על פגישתם של יעקב ורחל.
    נקשיב למספר הסיפורים ונשים לב: מה יעקב עושה כשהוא פוגש את רחל? כמה פעלים זיהיתם?


    נסמן את הפעלים בפסוקים.

    וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָה יַעֲקֹב אֶת־רָחֵל בַּת־לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וְאֶת־צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב וַיָּגֶל אֶת־הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת־צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ׃ (יא) וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת־קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ׃ (יב) וַיַּגֵּד יַעֲקֹב לְרָחֵל כִּי אֲחִי אָבִיהָ הוּא וְכִי בֶן־רִבְקָה הוּא וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאָבִיהָ׃

    המורה תקרא פסוק-פסוק והילדים יגידו אותו בשפה עכשווית. (יהפכו את הפעלים לזמן עבר).
    שימו לב לקריאה מדויקת: וַיַּשְׁקְ - וַיִּשַּׁק
    המורה תזמין שני ילדים. אחד יקרא את הפסוקים והשני יבצע בפנטומימה.

    מה דעתכם: איך יעקב מצליח לגלול את האבן לבדו?
    בפסוקים ראינו שהרועים צריכים זה את זה כדי להצליח במשימה שקשה לעשות אותה לבד, ויעקב מצליח בכוחות עצמו ובכוח רצונו להסיר לבדו את האבן מעל פי הבאר.

    נסו להיזכר במקרה מיוחד שבו הצלחתם להשיג דבר שקשה מאוד להשיג בזכות כוח הרצון שלכם.

    נכתוב במחברת את הפתגם: "אין דבר העומד בפני הרצון" ונציע לתלמידים לקשט את הביטוי או לכתוב מסביבו דברים שאנו יכולים לעשות אף שהם נראים לנו קשים. אפשר גם להכין מהפתגמים המצוירים קישוטים לכיתה.


    תגובות